מדוע רופאים רבים חוששים מקנאביס רפואי? מחקר חדש מגלה לנו את התשובה

הצורך והביקושים לקנאביס רפואי הולכים וגדלים, אמנם רופאים רבים נרתעים במידה רבה מהקנאביס הרפואי.
במאמר זה, ניסינו להבין מדוע מתרחשת תופעה זו.

ע"פ מחקר חדש אשר בוצע באונ' חיפה, מסתמן שהרתיעה מבוססת על שיקולים חברתיים ודעות קדומות ולא על מידע רפואי מבוסס.

חולים רבים מוצאים בקנאביס הרפואי פתרון הכרחי למחלתם. בשנה האחרונה נשמעות לא מעט תלונות בנוגע לרפורמת הקנאביס של משרד הבריאות המלווה בקשיים להשגת התרופה. אמנם נראה כי עוד לפני הרפורמה והשינויים שחלו, במשך שנים חולים רבים התלוננו על ההתמודדות עם הבירוקרטיה המסובכת כל כך בדרך להשגת המרשם לקנאביס רפואי ועל הרופאים הרבים שאינם מוכנים לאשר את המרשם ולעסוק בתחום.
המחקר בחן מהם השיקולים של הרופאים ומהי הסיבה לאנטיגוניזם שנוצר בקרבם כלפיי הקנאביס הרפואי.

באופן טבעי, אנו מצפים ששיקולי הרופא לאישור המרשם יבוססו על נתונים רפואיים, אולם מהמחקר עולה כי בשיקולי הרופאים קיים פן חברתי מכריע. רופאים רבים אינם מאשרים את השימוש בקנאביס רפואי משיקולים חברתיים לאור התפיסה לפיה קנאביס מזוהה כסם עם קונוטציה שלילית של עבריינות והתמכרות.
השימוש בקנאביס רפואי הולך וגדל בשנים האחרונות בצורה משמעותית, תפיסת העולם לגבי השימוש בקנאביס והמדיניות לגביו משתנה בהתאם ואלו הן מגמות עולמיות.
ההערכה היא כי רק בישראל קיימים כיום מעל ל 50 אלף מטופלים בקנאביס רפואי, אשר רובם חולי סרטן ואנשים הסובלים מכאב כרוני.

במחקר, ביקשו החוקרים לבדוק את תפיסותיהם של הרופאים בנושא הקנאביס ואת הגורמים העומדים בבסיס החלטתם.
במחקר השתתפו 247 רופאים, מתוכם 80 אונקולוגים, 69 מומחים ברפואת כאב, ו-98 רופאי משפחה. הפרמטרים שנבדקו הינם: עמדות הרופאים, תפיסותיהם, הנורמות אותן הם מכירים והידע שבידם. הרופאים נשאלו האם היו ממליצים על שימוש בקנאביס רפואי עבור מקרים שונים כמו מחלת סרטן וכאב כרוני.
תוצאות המחקר אכן איששו את הטענה לפיה שיקולים חברתיים רבים משפיעים על החלטת הרופאים, בנוסף לשיקולים הרפואיים.
היו רופאים שחששו מאלימות או אינטראקציה אגרסיבית עם מטופלים בעקבות שימוש שלהם בקנאביס, אחרים חששו שהקנאביס הרפואי יזלוג לשוק השחור.

דבר נוסף שעלה מהמחקר הוא שמספר ההמלצות על קנאביס רפואי לחולי סרטן היה גבוה ב14% ממספר ההמלצות על קנאביס לחולי כאב כרוני, למרות ששתי ההתוויות מוכרות ומאושרות על ידי משרד הבריאות ומבוססות על עדויות מדעיות.

החוקרים סיכמו ואמרו כי הטמעת השינויים במדיניות הקנאביס הרפואי אינה משימה פשוטה והיא מבוצעת בימים אלה על ידי משרד הבריאות בישראל. תחום הקנאביס והמודעות לסגולותיו הולכים וגדלים בכל רחבי העולם. בהתאם לזאת, חשוב להיות ערים לתוצאות המחקר ולהבין את הגורמים אשר משפיעים ומקשים על הרופאים לאשר את השימוש בקנאביס. ללא הבנה מעמיקה שלהם ושינוי התפיסה, יישום שינוי מדיניות הקנאביס עלול להיות מאתגר.

חיפוש

קטגוריות

שתפו

כתבות נוספות

מה ההבדל בין סאטיבה לאינדיקה

אינדיקה או סאטיבה? זאת השאלה

שני הזנים הכי בולטים בקנאביס הם סאטיבה ואינדיקה. המקור של שמות אלו נקבע במאה ה-18, אך כינוי זה נצרב בתודעה ונעשה בו שימוש רחב גם

מה זה THC

מה זה THC?

מה זה THC? מה עושה THC לגוף? מה השימושים הרפואיים ב- THC? האם חומר THC חוקי בישראל? מה הסיכונים בTHC? כמה זמן THC נשאר בגוף?

כפתורי שיתוף

Facebook
Whatsapp
Email
Telegram

פוסטים אחרונים

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

רוצים להישאר מעודכנים?

הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו