קנאביס רפואי לילדים אוטיסטים- פחות מסוכן, יותר מטיב

קנאביס רפואי נמצא כמשפיע על התנהגויות ותגובות נפשיות הקשורות לאוטיזם ואף יכול לסייע לשיפור איכות החיים של ילדים אוטיסטים ובני משפחתם. איך זה עובד? מה עדיף, טיפול תרופתי או קנאביס? איזה זנים מומלצים? איך לקבל מרשם ואיך עובד התהליך? הכל במאמר כאן.

קנאביס רפואי לילדים אוטיסטים- איך זה עוזר?

קנאביס רפואי לילדים אוטיסטים משפר את המערכות בגופו של הילד באמצעות הרכיבים הקנבינואידים המעברים אותות חשמליים ובכך מווסתים חומרים המופרשים במוח. דמיינו שניתן היה לחבר במוחו של הילד משדר אשר היה מסייע לו להעביר אותות חשמליים בין תאי העצב ולווסת תהליכים גופניים בגוף. עבור הורים לילדים הנמצאים על הרצף האוטיסטי המתקשים עם וויסות תהליכים גופניים זה נשמע חלום. אבל זה לא חלום, זו מציאות. זה בדיוק מה שעושה הקנאביס הרפואי באופן טבעי.

הקנאביס הרפואי מסייע להפחית בעיות קוגניטיביות, תגובות תוקפניות, חרדות, התקפי זעם ואף נטייה לפגיעה עצמית. באופן כללי ניתן לומר שהקנאביס הרפואי מסייע להרגעה כללית וכתוצאה מכך שיפור בתפקוד הכללי, עלייה ביכולות החברתיות וביכולת לתקשר עם הסביבה.

איך לקבל מרשם לקנאביס רפואי לטיפול באוטיזם?

עד לשנת מרץ 2021 אוטיזם לא נכלל כחלק מההתוויות הרפואיות המאושרות של משרד הבריאות. אך לאור מחקרים רבים שנעשו בנושא משרד הבריאות החליט להוסיף התוויה הנוגעת לספקטרום האוטיסטי.

נכון למועד כתיבת שורות אלה, בהתאם להתוויה הרפואית של משרד הבריאות ילד מעל גיל 5 המאובחן עם הפרעה בספקטרום האוטיסטי על סמך DSM-5 בצירוף תיעוד המוכיח שהאבחון עומד באמות המידה לאבחון אוטיזם בחוזר מנכ"ל 15/13 משנת 2013 והעומדים בתנאים מצטברים נוספים המפורטים במלואם בחוזר היחידה לקנאביס רפואי ובכלל זה הילד סובל מהפרעת התנהגות בדרגה 5 לפחות על פי CGI-S וכן לאחר כישלון טיפול משולב התנהגותי ותרופתי הולם – זכאי לרישיון לקנאביס רפואי.

אנחנו יודעים, עבור מי שלא מגדל בבית ילד על הרצף זה נשמע כמו רשימה של מונחים בשפה זרה, אבל עבור מי שמתמודד עם האתגרים (וביניהם האתגרים הבירוקרטים) מדובר פה בשגרה.

בנוסף, יש לקבל המלצה על ידי רופא מומחה בנוירולוגית ילדים והתפתחות הילד או על ידי פסיכיאטר מומחה בפסיכיאטרית ילד ומתבגר. אליו יצורף דו"ח תפקודי מהמסגרת החינוכית שבה שוהה הילד, מכתב מרופא הילדים המטפל, וכן דו"ח ניפוק תרופת ממוחשב מקופת החולים.

תנאי נוסף הוא כי הבקשה הוגשה טרם הגיע המטופל לגיל 21 או במקרה של טיפול המשך, הטיפול התחיל לפני גיל זה. לכך יש להוסיף כי על המטופל להיות מוכר בביטוח הלאומי כמאובחן על הספקטרום האוטיסטי או מטופל שקיבל טיפול בריאותי מקדים במימון משרד הבריאות במעון יום שיקומי או גן טיפולי או מטופל המקבל שירותים ייעודיים לאנשים עם אוטיזם ממשרד הרווחה. לפירוט והרחבה בקשר לתנאים לקבלת רישיון יש לראות ההוראות המלאות בחוזר היחידה לקנאביס רפואי.

האם יש עדיפות לתרופות או לקנאביס רפואי לטיפול באוטיזם?

הטיפול התרופתי המוצע היום עבור אוטיזם כולל בין השאר תרופות אנטי פסיכוטיות ונוגדות דיכאון אשר אינן מראות יעילות גבוהה. יחד עם זאת, כל מי שילדו משתמש בטיפול תרופתי כגון זה יוכל להעיד כי שימוש בתרופות, בדומה לכל תרופה אחרת, הינו בעל תופעות לוואי קשות.

לעומת זאת, השימוש בקנאביס רפואי הינו שימוש בטוח המסייע ביעילות בטיפול במגוון רחב של מחלות תוך הפחתה בתופעות הלוואי הידועות בתרופות אחרות. השימוש בקנאביס רפואי לילדים אוטיסטים תורם לתפקוד מערכות הגוף כגון מערכת החיסון ומערכת התקשורת התאית ואף משפר את איכות החיים של הילד וקרוביו. הורים למטופלים מדווחים כי לא נצפו כל תופעות לוואי משמעותיות בשימוש בקנאביס רפואי במינונים נמוכים.

איזה זנים מומלצים לטיפול באוטיזם?

הנחיות חוזר היחידה לקנאביס רפואי קובעות כי רישיון לקנאביס רפואי לילדים אוטיסטים יינתן רק עבור שמן קנאביס עשיר ב CBD ודל מאוד ב- THC, מהקטגוריות המפורשות המצויות בחוזר:

T1/C28 , T0/C24 , T1/C20 בלבד.

מה המשמעות? שלחומרים אין כמעט בכלל השפעה פסיכואקטיבית ישירה.

איך בפועל עובד התהליך?

כפי שצוין לעיל, על מנת שהיחידה לקנאביס רפואי מטעם משרד הבריאות תאשר בקשה לרישיון, צרכים להתקיים התנאים המפורטים בחוזר.

מבחינה פרוצדורלית מי שמגיש את הבקשה הוא פסיכיאטר או נוירולוג מומחה ילדים על ידי הגשת טופס מקוון המופיע באתר משרד הבריאות. אל הטופס עליו לצרף מסמכים נוספים כמו סיכום התיק הרפואי מרופא הילדים וטופס ניפוק תרופות מקופת החולים. את הבקשה יש לשלוח בפקס ליחידה לקנאביס רפואי. הבקשה תבחן על ידי היחידה כאמור והחלטה תימסר להורים של הילד ולרופא המטפל.

במידה והבקשה סורבה, ניתן לבקש מהיחידה את הסיבות לדחייה וכן להגיש ערעור באמצעות הרופא שהגיש את הבקשה.

זה נשמע כמו הליך בירוקרטי ארוך ומייגע, זה נכון. הסיבה לכך היא שהמדינה עדיין מאד חשדנית בנוגע לטיפול באמצעות קנאביס רפואי, אפילו אם מדובר בתרופה מבוססת קנאביס בלי השפעות פסיכואקטיביות כלל. אך בקצה המסע המפרך מחכה לכם טיפול יעיל, ללא תופעות לוואי, שיכול לחולל שינוי אדיר בהתנהלות היומיומית שלכם ושל ילדכם. ההשקעה משתלמת.

לסיכום

הקנאביס הרפואי התגלה כטיפול יעיל המסייע לילדים בקשת האוטיסטית להתמודד עם התפרצויות, התקפי זעם, אובדן שליטה ועוד התנהגויות קשות. היום משרד הבריאות מכיר באוטיזם כהתוויה רפואית לטיפול בקנאביס. עם זאת, תנאי הסף לקבלת הרישיון מסועפים. לאחר קבלת הרישיון והמרשם ניתן לפנות לבית מרקחת מורשה לניפוק מוצרי קנאביס, כמו גרין פארמה.

חיפוש

קטגוריות

שתפו

כתבות נוספות

מה ההבדל בין סאטיבה לאינדיקה

אינדיקה או סאטיבה? זאת השאלה

שני הזנים הכי בולטים בקנאביס הם סאטיבה ואינדיקה. המקור של שמות אלו נקבע במאה ה-18, אך כינוי זה נצרב בתודעה ונעשה בו שימוש רחב גם

מה זה THC

מה זה THC?

מה זה THC? מה עושה THC לגוף? מה השימושים הרפואיים ב- THC? האם חומר THC חוקי בישראל? מה הסיכונים בTHC? כמה זמן THC נשאר בגוף?

כפתורי שיתוף

Facebook
Whatsapp
Email
Telegram

פוסטים אחרונים

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

רוצים להישאר מעודכנים?

הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו