חולים רבים נזקקים לקנאביס רפואי ואף מצהירים פעמים רבות כי הקנאביס הרפואי הינו המוצא האחרון והיחיד לכאב ולסבל הפוגע באיכות חייהם. מזווית אחרת, פותח הקנאביס הרפואי עולם הזדמנויות חדש מבחינה כלכלית לחקלאים, מפעלים, בתי מרחקת ולמשק בכלל.

אם כך, מדוע ישנם כל כך הרבה קשיים להשיג מוצרי קנאביס רפואי?

נתחיל מהבירוקרטיה. בינואר 2019 אושר ייצוא הקנאביס בישראל. לאחר האישור החלו עיכובים בתיקון תקנות הממשלה וממשרד הבריאות נמסר כי האישור לייצוא יינתן רק למספר חברות ולא לכולן.
בנוסף, נקבע כי 30% מהתוצרת של כל ספק חייבת להימכר בשוק הישראלי, על מנת לעודד את המגדלים לייצר מוצרים התואמים את תקני רפורמת הקנאביס.
חרף החלטה זו, חברות רבות "עוקפות" את ההחלטה ומקימות שלוחות גידול וייצוא קנאביס בחו"ל, וכך ישראל מאבדת את היתרון היחסי שלה בתחום הקנאביס בעולם.

נוצר מחסור בקנאביס רפואי בישראל. ראשית בעקבות הקפאת פעילותה של חברת "תיקון עולם", מהמובילות בשוק, ע"י משרד הבריאות – מהלך שיצר פער גדול בייצור.
סיבה נוספת ומשמעותית הם תקני רפורמת הקנאביס המחמירים. ע"פ הרפורמה, נדרש לשלוט באופן מדויק בהרכב החומרים הפעילים בכל מנה, להקפיד על רמת ניקיון גבוהה מאוד ועל שימוש בחומרי הדברה מתאימים. התקנים המחמירים מקשים על חברות רבות לייצר סחורה מתאימה.
נוסף על כך, המוצרים המתאימים שהצליחו לייצר, עוברים בדיקה במספר קטן של מפעלים ומעבדות אשר מעכבים גם הם את תהליך הייצוא.

גורם נוסף שעלול להשפיע היא "הלגליזציה הרפואית" שהבטיח רה"מ בנימין נתניהו למפלגת זהות, על פיה כל רופא יוכל לרשום כל סוג של קנאביס עבור כל המחלות, בכל כמות שהיא.
ככל הנראה משרד הבריאות במתכונתו הנוכחית לא יאשר את הדבר בקלות ויכול להגביל את הלגליזציה באמצעות תקנות שאינן דורשות הסכמת ממשלה.
אולם גם אם "הלגליזציה הרפואית" תעבור, נראה שהחולים עצמם אינם מרוצים ממנה. לא הוזכר בה אישור ייצוא נרחב יותר או הקלות כלשהן בייצור והמשמעות היא שהמודל אינו ריאלי. אם תתקיים "לגליזציה רפואית" בתנאים הקיימים, ככל הנראה הביקוש יגבר עוד יותר על הייצוא והמחסור בקנאביס יחריף.

ומה לגבי ייבוא?
ובכן, מסתבר שקיים נוהל המתיר ייבוא קנאביס, אשר על פניו נראה הגיוני ומאפשר. אמנם, אף גורם לא מייבא קנאביס בפועל.
הסיבה לכך היא שגם בשוק הקנאביס הרפואי העולמי קיים מחסור במלאי המוצרים. מחירי המוצר בישראל נחשבים נמוכים, כך שלחברות זרות אין תמריץ לייצא את המוצר לישראל והמשמעות היא פשוטה- אין מהיכן לייבא את הקנאביס הרפואי.

ובאשר לרפורמת הקנאביס החדשה, ישנן מספר עובדות אשר אתם חייבים להכיר:
מהי מטרת הרפורמה?
בראש ובראשונה נועדה הרפורמה לקבוע ולוודא סטנדרטיזציה של איכות המוצרים. המטרה היא לבצע "מדיקליזציה" למוצרי הקנאביס הרפואי כך שהיחס אליהם יהיה בדומה לזה הקיים בעולם התרופות: כל כדור, שאיפה או זריקה – זהים זה לזה, מדויקים וקבועים. כך ניתן יהיה לבחור מוצרים איכותיים בצורה מושכלת, להסתמך על מינון קבוע ולדעת שבוודאות נקבל את מה שכתוב על גבי האריזה, ונוכל לבסס טיפול עקבי ומוצלח.

כחלק מתהליך המדיקליזציה, בנוסף לאיכות המוצר, שרשרת ההפצה משתנה גם היא מקצה לקצה: המגדל מתמקד במה שיודע לעשות הכי טוב – חקלאות. המגדל מוכר למפעל אשר מייצר את המוצר ואורז את החבילה, מהמפעל עוברים המוצרים לבית מסחר, וממנו לבית המרקחת.
החולים מקבלים מרשם לקנאביס רפואי מרופאים בעלי הכשרה והסמכה, את המרשם מציגים המטופלים בבית מרקחת (טלפוני או פיסי) ומקבלים את הקנאביס הרפואי מרוקח בבית המרקחת / משלוח עד הבית שנופק ע"י רוקח מוסמך.

בתי המרקחת מהווים נקודת חלוקה נעימה יותר מאשר נקודות החלוקה בבתי החולים לנפגעי נפש, והם משפרים את חוויית הקנייה.

בנוסף, הרפורמה, אם תתקיים כשורה, אמורה לשפר מאוד את הייצוא אשר יקדם כלכלית את התחום, הדבר יאפשר לשפר את איכות המוצרים ולערוך ניסויים קליניים על מנת להתאים היטב מוצר למחלה.

החולים רואים ברפורמה 3 חסרונות עיקריים:

  1. עליית מחירים-
    לפני שנכנסה הרפורמה לתוקף נמכר הקנאביס ישירות מהמגדלים למטופלים, במחיר מסובסד וקבוע. בעקבות הרפורמה, הצטרפו גורמים נוספים לתהליך/שרשרת (מפעלי עיבוד, חברות הפצה מורשות ובתי המרקחת) ושרשרת הייצור הפכה מורכבת יותר. על כל אחד מגורמים אלה נאכפות תקנות איכות ואבטחה. טיוב ושדרוג תהליך הייצור והמעורבים בו העלו כמובן את מחיר הקנאביס לצרכן.
  2. מחסור במוצרים-
    בעקבות הקושי בייצור המדויק ובייבוא, מגדלים רבים מתקשים לייצר מוצרים מתאימים.
  3. הפסקת ייצור מוצרים מזני קנאביס שהחולים התרגלו אליהם-
    החל מה 1 בספטמבר 2019 חייבות חברות הקנאביס לייצר אך ורק לפי תקנות הרפורמה החדשה.

נדמה כי המחסור בקנאביס רפואי הינו תופעת לוואי של שינוי חיובי. הרפורמה בבסיסה נועדה להנגיש את הקנאביס הרפואי, לשפר את איכותו ולהקל בהשגתו, אולם היא מביאה איתה שינוי תפישתי גדול.

נותר לקוות ולהאמין שבעתיד הקרוב שוק הקנאביס הרפואי בישראל יתגבר על המשבר ויעלה על הדרך הראשית לביתם של כלל המטופלים בארץ, באיכות טובה, במהירות ובמחיר הוגן.

חיפוש

קטגוריות

שתפו

כתבות נוספות

מה ההבדל בין סאטיבה לאינדיקה

אינדיקה או סאטיבה? זאת השאלה

שני הזנים הכי בולטים בקנאביס הם סאטיבה ואינדיקה. המקור של שמות אלו נקבע במאה ה-18, אך כינוי זה נצרב בתודעה ונעשה בו שימוש רחב גם

מה זה THC

מה זה THC?

מה זה THC? מה עושה THC לגוף? מה השימושים הרפואיים ב- THC? האם חומר THC חוקי בישראל? מה הסיכונים בTHC? כמה זמן THC נשאר בגוף?

כפתורי שיתוף

Facebook
Whatsapp
Email
Telegram

פוסטים אחרונים

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

רוצים להישאר מעודכנים?

הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו